Waar gaat het om?

Toepasbare regels zijn begrijpelijke vertalingen van juridische regels. Ze komen voor in het Omgevingsloket bij 3 onderdelen: Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen voor bedrijven en burgers.

We nemen de Vergunningcheck als voorbeeld: Burgers en bedrijven kunnen hier controleren of zij voor hun initiatief een vergunning moeten aanvragen of een melding of informatie moeten indienen. Dit doen ze door een vragenboom te doorlopen. De vragen worden gemaakt met toepasbare regels. Bij de vragen in het Omgevingsloket kan een toelichting worden gegeven om de gebruiker te helpen bij het beantwoorden van de vraag. Deze toelichting zit achter een informatiebutton.

Een voorbeeld van een juridische regel is: 'Een oprit mag niet breder zijn dan 4 m.' De toepasbare regel die hierbij hoort, is voor de Vergunningcheck: 'Wordt de oprit breder dan 4 m?'

Het rijk maakt toepasbare regels voor de rijksregels en voor de bruidsschat. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het maken van toepasbare regels voor hun eigen juridische regels. Hierbij kan het gaan om aangepaste bruidsschatregels of eigen regels die de gemeente toevoegt aan het omgevingsplan, bijvoorbeeld uit bestaande gemeentelijke verordeningen. Denk aan een kapverordening.

Kijk op de website van IPLO voor meer informatie over toepasbare regels.

Rol van de communicatieadviseur

Het maken van de toepasbare regels gebeurt bij voorkeur door een multidisciplinair team (iplo.nl). De communicatieadviseur kan hierin de volgende taken uitvoeren:

  1. Adviseren over en meewerken aan het ontwikkelen van gemeentelijke toepasbare regels/vragenbomen en informatiebuttons bij de vragen. Het is van belang dat deze gebruiksvriendelijk, toegankelijk en begrijpelijk zijn. Ze moeten ook goed aansluiten op de informatie op de gemeentelijke website. Goede vragenbomen en informatiebuttons verkleinen de kans dat aanvragers contact op moeten nemen met de gemeente voor hulp. De communicatieadviseur kan hier eventueel ook meer specialistische kennis bij betrekken, bijvoorbeeld op het gebied van user experience.
  2. Adviseren over en begeleiden van user-tests van de gebruiksvriendelijkheid van de vragenbomen
  3. Zorgen dat de toelichtingen achter de informatiebuttons beschikbaar zijn voor medewerkers van de gemeente, zodat zij vragen goed kunnen beantwoorden.

Tips, tools en hulp

Goede vragen en toelichtingen in het Omgevingsloket zorgen ervoor dat initiatiefnemers snel weten wat ze moeten doen. Het IPLO, het programma Aan de Slag en voormalig Regionaal Implementatiecoach (RIO) Sarah Ros geven adviezen en tips voor het schrijven van toepasbare regels en toelichtingen. U kunt ook een webinar bekijken over het maken van scripts voor gebruikerstesten.