Waar gaat het om?

Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet gaat het nieuwe Omgevingsloket live. De URL van het nieuwe Omgevingsloket wordt omgevingswet.overheid.nl. Dit vervangt het huidige Omgevingsloket Online (OLO), de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) en het Meldpunt Bodemkwaliteit voor het indienen van vergunningaanvragen, meldingen en informatie. Gebruikers van het huidige Omgevingsloket worden binnen de omgeving van het loket geïnformeerd over de overgang. Deze communicatie binnen het Omgevingsloket wordt verzorgd door het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).

Rol van de communicatieadviseur

  1. Op de hoogte zijn van de communicatie binnen het Omgevingsloket over de overgang naar het nieuwe loket en deze informatie delen met collega’s van bijvoorbeeld VTH en het klantcontactcentrum.
  2. Bijdragen aan actieve communicatie over de overgang richting initiatiefnemers.
  3. (Laten) aanpassen van verwijzingen naar het Omgevingsloket op de gemeentelijke website.

Tips, tools en hulp

Informatiebronnen

Op de website van InfoMil vindt u uitgebreide informatie over de overgang van het huidige naar het nieuwe Omgevingsloket en de communicatie daarover.

In de presentatie ‘Van OLO naar DSO’ lichten medewerkers van het Informatiepunt Leefomgeving toe hoe de overgang van het huidige naar het nieuwe Omgevingsloket precies plaatsvindt. Zij vertellen ook hoe gebruikers in het Omgevingsloket in 3 fasen worden geïnformeerd over de overgang. De presentatie was onderdeel van een VTH Netwerkbijeenkomst op 20 mei 2022.

Tips voor het informeren van initiatiefnemers

In de periode vóór inwerkingtreding van de Omgevingswet zullen aanvragen binnenkomen waarvan de behandeling (mogelijk) over de inwerkingtredingsdatum heen loopt. Naast de communicatie binnen het loket is het belangrijk om de betreffende initiatiefnemers actief te informeren over de overgang van het huidige naar het nieuwe loket. En wat dit voor hen betekent, bijvoorbeeld als zij hun aanvraag willen aanvullen. Informeren kan bijvoorbeeld via een mailing of via de brieven van het bevoegd gezag aan de initiatiefnemer (zie ook Standaardbrieven). Dit kunnen bijvoorbeeld de brieven zijn met de ontvangstbevestiging of verzoeken om aanvulling.

Tips voor het aanpassen van verwijzingen

Het nieuwe Omgevingsloket staat op een nieuwe URL: omgevingswet.overheid.nl (voor de volledige informatie zie bovengenoemde webpagina’s van InfoMil). Op de gemeentelijke website moeten alle hyperlinks naar het oude Omgevingsloket worden omgezet naar de nieuwe URL. Eventueel kan een extra link worden toegevoegd naar het huidige loket, in verband met aanvullingen op aanvragen die nog in het huidige loket zijn ingediend.