Op dinsdag 19 december vond de laatste netwerksessie 'communiceren over de Omgevingswet en Wkb' voor IWT plaats. Deze keer stond de sessie in het teken van incidenten en calamiteiten. Wat is uw rol als communicatieadviseur bij een incident of calamiteit? En wat zijn aandachtspunten om rekening mee te houden? 

Er is hard gewerkt de afgelopen jaren door gemeenten om zich voor te bereiden op inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wkb. Met de inwerkingtreding komt er druk te staan op uw interne organisatie en uw dienstverlening. Mede door de nieuwe wetgeving en het nieuwe Omgevingsloket, maar ook door bijvoorbeeld juridische knelpunten. 

Na inwerkingtreding zal niet alles meteen vlekkeloos verlopen. We kunnen verwachten dat er verstoringen, incidenten of calamiteiten gaan ontstaan door verschillende oorzaken. Er kunnen bijvoorbeeld juridische knelpunten ontstaan of technische verstoringen in het loket. 

Lotte Hoek, coördinator communicatie VNG, heeft ons meegenomen in de rol die u als communicatieadviseur heeft als er een verstoring, incident of calamiteit plaatsvindt. Ook hebben we gekeken naar welk proces er vanuit de VNG al is ingericht met andere partijen. In de presentatie (Pdf, 168.83 kB) van Lotte Hoek kunt u alle belangrijke informatie terugvinden. 

De sessie is opgenomen en vindt u hieronder terug.