Op 31 oktober vond er een netwerksessie communiceren over de Omgevingswet en Wkb plaats, deze keer stond de sessie in het teken van het Omgevingsloket. Dit loket gaat samen met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wkb op 1 januari live. 

Adrie van Bohemen heeft ons meegenomen in het nieuwe loket. Hij liet zien welke vragen er gesteld kunnen worden, hoe je het vergunningproces doorloopt als initiatiefnemer en welke zaken je tegen kan komen die voor communicatie belangrijk zijn om op te pakken. 

Een aantal vragen die beantwoord zijn tijdens deze bijeenkomst:

  • Is het raadzaam om de nieuwe link van het Omgevingsloket al te communiceren via uw gemeentelijke website?
  • Wat is het verschil tussen het oude en nieuwe loket en wat moet u over deze overgang communiceren richting uw initiatiefnemers?
  • Is ruimtelijkeplannen.nl na 1 januari nog toegankelijk? 

Daarnaast heeft Paul van Hooff, gemeente Alphen aan de Rijn, kort toegelicht hoe zij in zijn gemeente bezig zijn met een multidisciplinair team om vragen te beantwoorden of op de goede plek binnen de organisatie te laten landen. Dit noemen zij het Omgevingsloket Alphen aan de Rijn, oftewel: OLA. 

De sessie is wederom opgenomen en kunt u hieronder terugkijken. 

Dienstverlening

Meer weten over hoe hoe uw dienstverlening kunt inrichten richting inwerkingtreding? Kijk dan op de pagina over dienstverlening. Hier vindt u onder andere voorbeeldteksten voor op uw website, een gespreksstarter om de taken te verdelen voor de vraagafhandeling en vindt u een wegwijzer voor frontofficemedewerkers.