Logo LKOG

De Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag voor de Decentrale Overheid (hierna: LKOG) is een onafhankelijke commissie van experts die klachten van medewerkers onderzoekt over ongewenst gedrag. Dit is gedrag dat valt binnen de begrippen discriminatie, (seksuele) intimidatie, agressie en pesten. De LKOG is een belangrijke en onmisbare schakel bij de afhandeling van klachten die intern niet opgelost kunnen worden.

Wanneer we een klacht in behandeling nemen

U kunt alleen een klacht bij ons indienen als uw organisatie is aangesloten bij de LKOG. Kijk in de ledenlijst (pdf, 96 kB) of dat zo is.

Lees eerst nog de (klachten)regeling van uw eigen organisatie. Het kan zijn dat het verplicht is om eerst een interne procedure te volgen. In dat geval kunnen we de klacht nog niet in behandeling nemen.

Klachtenregeling

De LKOG behandelt uw klacht aan de hand van de geldende klachtenregeling (pdf, 97 kB) en toelichting (pdf, 159 kB). Deze regeling is geënt op de wettelijke bepalingen over klachtbehandeling in de Algemene wet bestuursrecht.

Omgaan met privacy

We gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens, we registeren deze op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Lees hier meer informatie over uw privacy bij de LKOG (pdf, 92 kB).

Hoe u een klacht indient

Hier leggen we stap voor stap uit wat u moet doen als u een klacht bij ons indient en hoe het daarna verder gaat. 

1. Klacht indienen bij de LKOG

U stuurt uw klacht via een e-mail naar klachtencommissie.ongewenstgedrag@vng.nl

Uw mail moet het volgende bevatten:

  • Een Word-bestand met daarin uw klacht. U beschrijft de klacht via een tijdlijn: een overzicht van wanneer wat gebeurde. Mocht u stukken of e-mails als bijlagen hebben, vermeld dit in de tekst.
  • Het ingevulde klachtenformulier (docx, 78 kB)
  • Eventueel de bijlagen: de stukken of e-mails die van belang zijn voor uw klacht.

2. Uw klacht komt binnen bij ons

We bekijken of de organisatie waar u werkt aangesloten is bij de LKOG. Alleen dan wordt uw klacht in behandeling genomen en doorgezet naar de secretaris van de LKOG.

3. Ontvangstbevestiging

  • Wanneer alles binnen is en gecontroleerd, sturen we een ontvangstbevestiging naar u en de organisatie waar u werkt.
  • De secretaris van de LKOG neemt binnen 2 weken contact met u op.

4. De LKOG bepaalt de ontvankelijkheid

De commissie bepaalt de ontvankelijkheid van uw klacht. Ontvankelijkheid betekent of we uw klacht in behandeling kunnen nemen. Uw klacht moet namelijk vallen onder de klachtenregeling (pdf, 97 kB) van de LKOG. Is dat niet het geval dan wordt uw klacht niet-ontvankelijk verklaard.

5.  U hoort of uw klacht ontvankelijk is verklaard

U ontvangt een e-mail van de secretaris van de LKOG. Is uw klacht niet-ontvankelijk verklaard? Dan volgt geen onderzoek en wordt uw dossier gesloten.

Is uw klacht ontvankelijk verklaard? Dan wordt een commissie van deskundigen samengesteld. Deze commissie start met het onderzoek naar uw klacht. In het onderzoek zal hoor en wederhoor plaatsvinden tijdens de zittingen. De commissie streeft ernaar dit onderzoek binnen 12 weken af te ronden.

6. Aangeklaagde en getuigen worden oproepen

De aangeklaagde wordt voor wederhoor opgeroepen door de commissie. Wordt u als getuige opgeroepen dan bent u verplicht te verschijnen als u dat gevraagd wordt. 

 7. Onderzoek is afgerond

Wanneer het onderzoek is afgerond, stelt de commissie een adviesrapport op. Dit rapport krijgt u en beklaagde/organisatie toegestuurd vanuit de secretaris van de LKOG

8. De organisatie neemt het nu weer over

Uw organisatie maakt naar aanleiding van het adviesrapport via een zogenoemde ‘afdoeningsbrief' aan u bekend welke stappen er genomen gaan worden.

Beeldverhaal

U kunt alles terugvinden in dit beeldverhaal (pdf, 303 kB).