Logo LKOG

De Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag voor de Decentrale Overheid (hierna: LKOG) is een onafhankelijke commissie van experts die klachten van medewerkers onderzoekt over ongewenst gedrag. Dit is gedrag dat valt binnen de begrippen discriminatie, (seksuele) intimidatie, agressie en pesten. De LKOG is een belangrijke en onmisbare schakel bij de afhandeling van klachten die intern niet opgelost kunnen worden.

Voor wie

Gemeenten, provincies, waterschappen en veiligheidsregio’s kunnen zich met instemming van de ondernemingsraad aansluiten bij de LKOG. Dat geldt ook voor overige organisaties die lid zijn van de VNG, WSGO, IPO, VWVW en WVSV en die respectievelijk de Cao Gemeenten, Cao SGO, Cao Provinciale sector, Cao Werken voor waterschappen of collectieve arbeidsvoorwaardenregeling van Veiligheidsregio’s verplicht toepassen. Vrijwillige volgers van de cao’s kunnen dus geen gebruik van de diensten van de LKOG.

Aansluitingsformulier

Als het formulier binnen is, wordt alleen getoetst of de organisatie met instemming van de ondernemingsraad de Klachtenregeling Ongewenst Gedrag van de LKOG heeft vastgesteld en deze bekend heeft gemaakt binnen de organisatie.

Reglement klachtenregeling Ongewenst Gedrag

Om te zorgen dat er geen onduidelijkheid is over het reglement heeft het College voor Arbeidszaken een klachtenregeling ongewenst gedrag vastgesteld. Om misverstanden te voorkomen adviseren wij in uw lokale regeling een verwijzing op te nemen naar het reglement op de website, zodat er altijd naar het meest recente reglement wordt verwezen. 

Bij verschillen tussen de lokale regeling van de aangesloten organisatie en de klachtenregeling van de LKOG past de LKOG zijn eigen klachtenregeling toe. Als een organisatie kiest voor een werkwijze met een voorafgaande interne procedure, kan deze in de eigen modelregeling worden ingepast. 

Privacy

Registratie van persoonsgegevens vindt plaats op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Meer informatie over hoe de LKOG en VNG omgaan met privacy vindt u hier: Uw privacy bij de LKOG (pdf, 94 kB).

Kosten

De kosten van de LKOG komen voor rekening van de organisatie waar de medewerker (heeft ge-)werkt die een klacht heeft ingediend. Meldingen van ongewenst gedrag worden geacht namens het bevoegd gezag te worden onderzocht. Ongeacht of een melding wel of niet ontvankelijk is dan wel wordt ingetrokken, zullen de kosten in rekening worden gebracht bij het bevoegd gezag.

Het bedrag dat in rekening wordt gebracht bestaat onder andere uit het vacatiegeld, onderzoekswerkzaamheden van de commissieleden, zaakgerelateerde werkzaamheden van de secretaris (vergaren aanvullende informatie, verslaglegging inclusief procedure accorderen verslagen en individuele hoorgesprekken) en secretariële werkzaamheden door de secretaris. Ook worden de reis- en verblijfskosten inclusief de huur van gespreksruimte en consumpties in rekening gebracht. De omvang van het in rekening te brengen bedrag is uiteraard afhankelijk van de omvang van het onderzoek naar een melding.

De rekeningen en declaraties in verband met het advies of de beslissing van de LKOG worden eerst door de VNG voldaan. Vervolgens stuurt de VNG een factuur naar de organisatie waar de medewerker werkt die de klacht van ongewenst gedrag heeft gemeld. 

Contact

Een melding van een klacht kan worden gemaild naar klachtencommissie.ongewenstgedrag@vng.nl

Helpdesk voor vertrouwenspersonen over procedure

Voor meer informatie over de procedure rond een melding kunnen vertrouwenspersonen terecht bij de Helpdesk Ongewenst Gedrag, bereikbaar via Helpdesk.LKOG@vng.nl. Het streven is om binnen 48 uur contact op te nemen met de vertrouwenspersoon of HR-medewerker die een beroep doet op de helpdesk.

Werkwijze LKOG

De LKOG heeft tot taak namens het bevoegd gezag klachten van medewerkers over ongewenst gedrag te onderzoeken en daarover een oordeel te geven. De LKOG neemt alleen zaken in behandeling van organisaties zoals benoemd in de Regeling Klachtencommissie Ongewenst Gedrag die zich hebben aangesloten bij de commissie en die deze klachtenregeling (pdf, 97 kB) van toepassing hebben verklaard (artikel 1 sub e). De klachtenregeling is geënt op wettelijke bepalingen over klachtbehandeling (Algemene wet bestuursrecht).

Na ontvangst van een melding wordt gecontroleerd of de klager de LKOG rechtstreeks kan benaderen of eerst een interne procedure zal moeten doorlopen. Wanneer sprake is van een verplichte interne procedure, wordt de klacht niet-ontvankelijk verklaard indien de klager nalaat deze procedure te volgen.

Na registratie van de klacht ontvangt de klager een bevestiging van de ontvangst van de klacht. Het bevoegd gezag krijgt zonder vermelding van gegevens van de klager en aangeklaagde bericht van de melding. Alleen bij doorzending door het bevoegd gezag van een aldaar ontvangen melding worden de persoonsgegevens vermeld. Hierna wordt de klacht ter inhoudelijke behandeling overgedragen aan de externe secretaris van de LKOG die de verdere contacten onderhoudt.

Per zaak wordt uit de pool van deskundigen een commissie geformeerd op basis van onder meer beschikbaarheid en specifieke deskundigheid. Per zaak wordt een (digitale) locatie gekozen waar de commissie bijeenkomt en betrokkenen hoort. In ieder geval worden de klager en de aangeklaagde gehoord, zij het buiten elkaars aanwezigheid. Klager en aangeklaagde kunnen de commissie verzoeken getuigen te horen.

Het bevoegd gezag kan voor de behandeling van een klacht een informant aanwijzen (bijvoorbeeld P&O) die de commissie informeert over de lokale context. Van alle hoorgesprekken wordt een verslag opgemaakt dat ter vaststelling aan de betrokkene wordt gezonden. De commissie brengt advies uit aan het bevoegd gezag en zendt een afschrift daarvan aan de klager en de aangeklaagde. In het advies kunnen aanbevelingen worden gedaan over door het bevoegd gezag te nemen maatregelen. Het bevoegd gezag maakt vervolgens zijn conclusies aan de klager bekend.