De ludieke campagne “SOS - Spot Ondermijning Snel!” heeft als doel om collega’s van 10 afdelingen bewust te maken van signalen van ondermijning. Zij worden aangemoedigd om deze signalen snel te herkennen en aan te melden.

Jaartal

2024

Gemeente

Noordenveld streeft naar een veilige omgeving voor inwoners en bezoekers. Via deze campagne bundelen zij intern hun krachten om ondermijnende activiteiten te signaleren en daarmee te voorkomen.  De campagne heeft een positieve en motiverende sfeer, zodat collega's zich verantwoordelijk voelen voor het tegengaan van ondermijning.

De campagne bestaat uit:  
* Een grote banner bij de personeelsingang met een ludieke grap  
* Diverse posters  
* 10 signaalkaarten; specifiek geschreven voor elke afdeling een   
* Tafeldriehoeksbordjes voor op de tafels in het gebouw (bureaus/kantine)  
* Een interactieve intranetpagina + een meldknop

Succesvol    

De SOS campagne in opdracht van de collega's openbare orde & veiligheid is succesvol geweest in de organisatie. Verschillende middelen zijn ingezet. Het topstuk was de levensgrote banner bij de personeelsingang wat gelijk zorgde voor de 'talk of the day'.
Een ingewikkeld onderwerp is op een speelse manier onder de aandacht gebracht bij alle ca. 400 medewerkers. Er was specifieke aandacht voor de afdelingen publiekszaken en beheer omdat deze het meeste in aanraking komen met inwoners.
Zichtbaar resultaat is dat meer medewerkers, de collega's openbare orde & veiligheid nu weten te vinden om een melding te doen of om hun onzekerheid te uiten rondom bepaalde situaties. De campagne heeft de drempel verlaagd om (anoniem) meldingen te doen, waardoor de veiligheid is verbeterd.

Waardevol  

De campagne heeft waardering ontvangen van samenwerkende partijen zoals de politie en het RIEC-Noord; de belangrijkste partner bij de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Het campagnemateriaal is toegankelijk gemaakt door gebruik van simpele beelden en iconen en begrijpelijke taal (B1 niveau). De campagne heeft bijgedragen aan sociaal-maatschappelijk welzijn in de gemeente door intern bewustwording te creëren en ondermijning te voorkomen. De signaalkaarten zijn voor elk team specifiek gemaakt met herkenbare voorbeelden.

Herbruikbaar   

RIEC-Noord heeft het campagnemateriaal overgenomen wat betreft de driekhoeksborden en de info-zuil met de loep. Dit is eenvoudig omdat er een eigen unieke stijl is ontwikkeld (geen bestaande huisstijl). De input voor de signaalkaarten is hergebruikt van het RIEC Brabant-Zeeland en is doorontwikkeld op toegankelijkheid; teksten zijn ingekort, begrijpelijker geschreven en voorzien van eigengemaakte graphics op de signaalkaarten. De SOS campagne is goed gedocumenteerd, de bestanden zijn aan te passen; dit kan eenvoudig andere gemeenten helpen bij hun inspanningen tegen ondermijning.

Winnen

De campagne “SOS - Spot Ondermijning Snel!” verdient het om te winnen om verschillende redenen. Deze unieke campagne is zelfstandig ontwikkeld door een communicatieadviseur en de vormgever van de afdeling Communicatie, zonder tussenkomst van een reclamebureau.
Het creëert een positieve en motiverende sfeer, waarbij iedereen zich verantwoordelijk voelt voor het tegengaan van ondermijning. De ludieke aanpak met het vergrootglas en de uitspraak van Johan Cruijff ('Je ziet het pas als je het door hebt') zorgen voor een originele en effectieve manier om awareness te creëren. De aanvullende middelen, zoals de set signaalkaarten, posters en een intranetpagina, zorgen ervoor dat het onderwerp ook op de langere termijn onder de aandacht blijft.
“SOS - Spot Ondermijning Snel!” is een goed doordachte en impactvolle campagne die verdient om bekroond te worden, zodat alle gemeenten weten hoe ze de aanpak van ondermijning kracht bij kunnen zetten en hun voordeel kunnen doen.

Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2024.

 

Gerelateerde links