Als je je zorgen maakt over je je gezondheid ga je naar de huisarts. Maar waar ga je heen als je geldzorgen hebt? Deze vraag vormde de basis voor 'Geldpraatje,' een nieuwe aanpak voor inwoners met geldzorgen.

Jaartal

2024

Gemeente

Doel

'Geldpraatje' heeft twee doelen:  
• praten over geld(zorgen) is normaal én kan je echt helpen.  
• plekken in de stad voor je hulp kunt krijgen zijn duidelijk herkenbaar en vindbaar. Het maakt daarbij niet uit bij welke plek je binnenloopt, er wordt altijd geluisterd, geholpen en indien nodig doorverwezen.  

De communicatiecampagne is ontwikkeld met mensen die geldzorgen hebben. Hierin werd duidelijk benoemd dat de stap zetten om over je zorgen en problemen te praten, de eerst en moeilijkste drempel is. Met deze campagne wil de gemeente het makkelijker maken om die eerste stap te zetten, en het kan bij een plek dichtbij huis. Aan de achterkant wordt gewerkt aan een ketensamenwerking zodat inwoner nooit bij het verkeerde loket staat.

Succesvol 

De aanpak loopt 2 maanden actief. Belangrijkste eerste resultaten zijn:  

  • Vele geldpraatjes op straat bij een kop gratis koffie van de 'koffie - eend'. Een lokale bekende Dordtse ondernemer heeft zijn medewerking verleend middels hun koffie truck en drie keer per week 2 uurtjes koffie uitgedeeld en geldpraatjes gemaakt met voorbijgangers.  
  • Versimpeling van het systeem door geen loketten te maken. Op vele plekken in de stad kun je terecht voor vragen over brieven, schulden, inkomensondersteuning, wonen, etc.
  • Dit kan door een goede ketensamenwerking van formele en informele organisaties die hulp bieden. Zij weten elkaar te vinden, kwaliteitsafspraken zijn gemaakt, delen van trainingsmogelijkheden en elkaars kracht benutten. Hierbij zijn professionals en vrijwilligers gelijkwaardig, maar hebben wel beiden andere kwaliteiten om in te brengen. De keten bestaat uit 8 organisaties van Sociale Dienst tot laagdrempelige wijkwinkel.

Waardevol    

Citaat van de lokale bakker die bij de koffie uitgedeeld heeft:

Ik heb vele bijzondere ontmoetingen gehad die me diep hebben geraakt. Met de koffie-eend ben ik getuige van verhalen die de realiteit van onze samenleving raken. De momenten dat mensen met vragende ogen hun koffie drinken, helemaal ten einde raad, dat gaat je niet in de koude kleren zitten.  
Het is pijnlijk. Ik wil iedereen helpen, maar als bakker ben daar niet de juiste persoon voor. Gelukkig kon ik hen wel doorverwijzen naar de organisaties van Geldpraatje.  
Want er zijn in Dordrecht zoveel stichtingen en wijkteams die zich dagelijks met passie inzetten. Het ontroert me elke keer weer om te zien hoe de blik in de ogen verandert van wanhoop naar hoop… soms alleen al door het bieden van een luisterend oor. Een luisterend oor zonder oordeel…


Herbruikbaar    

Elke gemeente heeft een groot netwerk aan organisaties die zich bezig houden met hulp aan inwoners met geldzorgen. Werken deze organisaties samen? Wordt de kracht van vrijwilligers benut? We kunnen veel energie stoppen in mensen wegwijs te maken om de juiste vraag op de juiste plek te stellen, of we kunnen zorgen dat elke plek de juiste plek is. Het start altijd met een luisterend oor. Dat is waar geldpraatje op inzet. Om de ketensamenwerking vorm te geven is er een werkwijze opgesteld die herbruikbaar is.

Winnen    

Deze aanpak overstijgt organisatiebelangen en gebruikt de gedeelde motivatie om inwoners met geldzorgen te kunnen helpen. Het gaat niet om weer een nieuwe interventie, het gaat om beter gebruiken van alle energie en mogelijkheden die in onze stad aanwezig zijn. 

Dit praktijkvoorbeeld was een van de inzendingen voor de #GemeenteDelers2024.


 

Gerelateerde links